tisdag 12 oktober 2010

Veckans Test!

Bild från google 
Zumba! 
Ja i söndags var det dags att testa en Zumbaklass  för första gången.
 Jag köpte skivorna från tv shop för ett år sedan och har testat dem en gång så de är ju den enda erfarenheten jag har av latinsk dans. Fast det var ju en massa booty shakin´när vi var i Brasilien och Mexico men jag kan väl inte påstå att klassen var så likt dansgolven over there.... En låt fick vi dock skaka loss ordentligt både med axlar o rumpa! Fun fun! 
Vad är zumba? Hämtat följande text från zunmbafitness.se 
 Zumba Fitness® skapades i mitten av 90-talet av sydamerikanen Albert "Beto" Perez, personlig tränare och koreograf åt ett stort antal internationella popstjärnor.
Med inspiration från traditionell musik som cumbia, salsa, samba och merengue flätade Beto ihop sina latinska favoritrytmer med glödheta danssteg som hans elever älskade - Zumba Fitness® var fött! 

Sedan Beto introducerade Zumba Fitness® i USA 1999 har det blivit en av de snabbast växande dansbaserade träningsformerna i landet. Människor i alla åldrar faller för de smittande rytmerna, de enkla dansrörelserna och de fantastiska resultaten. 

Zumba Fitness® är ett roligt och spännande sätt att träna! Det är lätt att lära sig och du kan både förbättra din kondis och förbränna kalorier!

+ och - med Zumba
+ det är väldigt roligt, kom på mig själv med att jag hade ett stort leende på läpparna efter varje låt! Bra förbränningsträning! Bra rörlighetsträning! 

- Kan inte påstå att jag blev jättesvettig eller tyckte att det var så jobbigt, men jag förmodar att det blir jobbigare ju mer man lär sig ta ut stegen och använda hela kroppen! 

Trots att jag sällan går på klasser på gymmet så har jag redan anmält mig till zumban nästa måndag, perfekt förbränning efter min Bodypump klass! Kräver koordinationsförmåga om man vill få till rörelserna perfekt men vilka svenskar får det?Måste öva en hel del mer om jag ska få till rörelserna så de ser ut som vår instruktör Tanja! Jag var stel som ett kylskåp och svårt för att släppa loss första låten men sedan blev jag varm i kläderna o höfterna började röra på sig! Längtar redan till nästa klass! 
Filmade ett litet klipp från klassen! Tack alla deltagare att jag fick filma!!!

Betyg: 4 hantalar av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar