söndag 25 juli 2010

Diet på gång!


Ja imorgon så gäller det! Då ska jag starta min JS diet, och vad är då detta för diet??? Hittade den på en annan blogg jag läser och blev väldigt intresserad så jag läste lite mer om den. Ni hittar den här www.fitnessguru.se

Jag dietade 3 månader i våras och då gick jag på ketodieten, (bästa dieten jag någonsin testat!!!) Pga för mkt jobb och annat så avslutade jag dieten innan jag var helt färdig men nu känner jag mig redo igen att ta tag i de sista kilorna. Då åt jag mycket proteiner, nyttiga fetter och max 30 gram kolhydrater varje dag. När man inte äter några kh så kommer kroppen in i en så kallad ketogen fas då den för att få energi bränner fettet som finns på kroppen. Ca 1600 kcal per dag åt jag då och hade en "ätardag" per vecka då jag kunde äta i princip vad jag ville!
JS dieten är liknande fast jag kommer kommer inte äta mycket mat utan bara jordnötssmör, proteindrinkar och kosttillskott. Jag vet att det låter som galenskap men jag ska ge det en chans! Alltså mycket av de rätta fetterna, mycket proteiner och i princip inga kh. Kroppen behöver inga kh för den kan själv omvandla andra näringsämnen i kroppen till kh. Proteiner är ju kroppens byggstenar och ökar mättnadskänslan så de måste jag äta mycket av! Fettet är ju också viktigt, speciellt för oss kvinnor på diet! Fast det ska ju vara "rätt" fettsyror, de nyttiga omättade fettsyrorna. Även här ska jag ha en ätardag för att fylla på musklerna med lite glykogen så jag orkar träna hårt! Max 45 min träningspass rekommenderas, det gäller alltid att lyssna på kroppen när man dietar hur långt kan man pressa den? Vad mår den bra av? Mycket lågintensiv cardio bli det också, jag ääälskar förbränningsträna! Ska fota och ta alla mina mått ikväll så jag kan hålla er uppdaterade om hur det går!
Ser inte fram emot första veckan då den alltid är den jobbigaste innan kroppen kommit in i ketonfasen och jag tappar allt vatten i kroppen! Anledningen till att jag tappar allt vatten är ju för att jag inte äter några kh, (Kh blir till glykogen i musklerna och glykogen binder ju vatten) så lite seg innan ätardagen brukar jag alltid vara.

Det här är alltså vad jag kommer att äta den närmsta tiden:
Och dricka the, kan rekommendera Friggs ekologiska gröna the med smak av Chai! Underbart gott! Luktar jul, alltså kanel o ingefära o kardemumma!

Varför gör jag det här?? Dels för att gå ner några kilon, och dels i utbildningssyfte. Eftersom jag jobbar med kost o träning vill jag testa det här och se hur det påverkar kroppen. Jag ska köra max 3-4 veckor som det ser ut nu. Och efter det så ska jag fortsätta på ketodieten ett tag. Ska bli så skönt med en utrensning av kroppen nu efter semestern då mina matvanor inte varit som de brukar. Men man måste ju släppa taget ibland och fly vardagen.! :)

Jag orkar inte skriva ner så mycket detaljer om vad dieten utan vill du veta mer så klicka på länken jag skickade med i början av inlägget!
WISH ME LUCK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar