måndag 19 juli 2010

Proteinmuffins!

Ni som känner mig vet ju att jag alltid letar efter lite nyttigare recept av mat o annat gott vi äter, varför äta massa onyttiga skadliga fetter o onödiga kalorier när man lika väl kan äta samma maträtt som smakar lika gott men är nyttigare???
Hittade ett recept när jag gick igenom min dator, tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag hittat receptet.
(Och inga bilder på dem blir det heller för jag tänkte baka dem i helgen om inte solen är framme!)

Proteinmuffins

Muffins bakade helt utan vitt vetemjöl, smör och socker.
15-20 st
3 stora eller 4 mindre ägg
1 dl flytande honung
3 dl dinkelmjöl
1 dl proteinpulver blåbär/vanilj
2 msk vetegroddar
1/2 dl fiberberikade havregryn/nakenhavre
3 tsk bakpulver
1 dl frysta, tinade blåbär (eller färska om det är säsong
1/2 dl grovt hackade hasselnötter
1 1/2 tsk kardemumma
0,75 dl kallpressad rapsolja
1 msk kanel
4 dl rivna morötter

Börja med att sätta ugnen på 200 rader. Rör ihop alla de torra ingredienserna i en bunke. Blanda sedan ägg med honung i en annan bunke. Tillsätt olja, kanel, blåbär och rivna morötter. Häll mjölblandningen i äggblandningen och blanda runt till en jämn smet med en sked. Skeda upp smeten i muffinsformar av metall och grädda i ugnen i ca 15-20 minuter. Låt muffinsen svalna, frys in eller njut en nybakt.

Kan låta som många olika ingredienser att handla hem om du brukar baka på vanligt vetemjöl men du kommer få fler recept av mig där både dinkelmjöl, vetegroddar och nakenhavre ingår!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar