onsdag 4 augusti 2010

Diet, målbild o Mental Träning!

Då bestämde jag mig tillslut... har funderat ett tag på om jag skulle köra vanlig ketodiet istället för JS dieten som jag började på förra veckan. Tänkte kört 3 veckor men det blev bara 2, för jag börjar nu med en minidiet, äta nyttigt, en ätardag, lite kolhydrater. Återkommer mer sedan om hur jag lägger upp den.

För att klara av en diet så finns det vissa punkter du bör tänka över innan du startar, främst för att du ska kunna hålla dig motiverad i svackor, för de kommer tro mig! Men också för att du ska ha ett klart mål och vara medveten om hur mkt tid och annat du måste satsa för att lyckas!

Vad är ditt mål med dieten?
Varför vill du till detta mål? Vad ger det dig?
Vad kan det finnas för hinder på vägen? Hur löser du dem?
Är det värt uppoffringar du måste göra på vägen till målet?
Vem påverkas av din diet och hur? Kommer detta att påverka din diet?
Hur ska du nå ditt mål? Träning/kost/coaching?
Hur viktigt är det för dig att du uppnår målet?
Hur motiverad är du?

Sedan är det otroligt viktigt att ha en målbild i huvudet, en bild på hur du kommer att se ut och känna dig när du nått ditt mål! Försöka måla upp en bild av hur du ser ut i detalj, allt ifrån vilken hudfärg du har(solbränd/höstblek), hur håret ser ut(fräscht/lockigt/rakt/långt/kort/rufsigt m.m.) , ditt leende(för du kommer ju vara glad när du nått ditt mål) , kroppsform (smal/muskulös/stor/liten), kläder du har på dig (favorit jeans/snygg bikini/ drömklänningen), hur du känner dig (glad/stolt/självsäker), lukter och smaker.

Jag brukar ta fram bilder på någon förebild man har och förvara den på ett lämpligt ställe där man stöter på dem då och då för att bli påmind om att det är dit man vill komma! Perfekt att ta en titt på när man känner att man går i uppförsbacke och det är lite motigt.

Detta kallas Mental Träning och är ett sätt att "skapa minnesbilder av framtiden" som Lars Erik Uneståhl sa.

Jag ska gå djupare in på MT en annan gång, kan vara svårt att förstå sig på till en början men ju mer man lär sig om det desto klarare blir det! Själv har jag 2 kurser i mitt bagage om MT och jag kan lova att när man väl börjat med det så kan man använda det i alla lägen i livet inte bara på diet.

Så gå igenom de ovanstående frågorna och se om du är redo för att starta en diet eller att gå din väg till ditt mål vad det nu kan vara!


2 kommentarer:

  1. haha det förstod jag ju ;) Får väl betal lite i så fall.
    Taggade för lördag v33?? /Mia

    SvaraRadera
  2. Suuuuperladdad inför lördagen! Ska bli så kul att se dig igen! Tänkte inviga vår altan då så festligheterna blir nog hemma hos oss om inte du har andra planer?? Se u soon!

    SvaraRadera