måndag 23 augusti 2010

Träningsmotivations tips!

Jag har haft turen att tillhöra den lilla träningsskara som inte behöver motivation för att träna för träningen har alltid funnits i mitt liv och för mig är det lika naturligt att träna som att borsta tänderna varje dag! 
Men jag coachar ju många människor som kan ha det lite svårt att komma igång med träningen så här kommer några av mina bästa tips på hur du ska komma igång!

  • Hitta en träningsform som du tycker är kul, träning ska vara roligt och inte ett ont måste! Det finns något som passar alla! 
  • Skaffa en träningskompis, bra att puscha varandra, tävla mot varandra, hjälpa varandra och motivera varandra. 
  • Börja lugnt, går du ut för hårt kan du lätt tröttna just för att det blir FÖR hårt!
  • Skriv ner i almanackan vilka dagar o tider du SKA träna, finns det på papper är det svårare att neka till att det är träningsdag! 
  • Sätt upp mål med din träning så du har något att sträva mot! 
  • Testa nya träningsformer! Är du en gymråtta? Testa då gruppträningen, den kan ju vara precis vad du söker! 
  • Planera in belöningar att ge dig själv när du kommit igång och uppnått vissa mål med träningen! 
  • Börja skriv träningsdagbok, alltid kul att följa upp framstegen! 
  • Anlita en personlig tränare eller coach som guidar dig genom tränings jungeln! De vet vad du behöver för träning för att nå dina mål! 
  • Gör vägning och mätning av din kropp, det brukar få igång de flesta latmaskar när du ser på papper, svart på vitt, i vilket skick din kropp är i. 
  • Köp nya träningskläder, kan låta löjligt men det funkar för mig! Nya kläder är alltid kul! 
  • Köp en bok om hälsa o träning, det finns 100 tals att välja mellan! 
När du är igång då, hur ska du göra för att fortsätta??? Här kommer några tips! 

  • Gör tester för att se vilken styrka och kondition du är i nu, gör uppföljning varje månad för att se resultaten - alltid motiverande! 
  • Sätt upp nya utmanande mål, och delmål! Belöna dig när du nått fram till varje delmål! 
  • Kolla av träningsdagboken, har det hänt något första månaden? Bra! Fortsätt då som du har gjort i 1 månad till! 
  • Uppdatera träningsprogram! Kroppen vänjer sig om du tränar samma övningar/träningsform hela tiden och utvecklingen stannar av, utmana kroppen med nya övningar eller chocka med helt ny träningsform! 
  • Räkna kalorier! Hur mycket gör du egentligen av med under dina träningspass? Är det realistiska siffror för dina mål? 
  • Gå med i något träningsforum på nätet, där får du alltid mycket tips o ideér och kan utbyta erfarenheter med andra likasinnade, fylla i din träning m.m. ! Tex funbeat.  
  • Skaffa en pulsklocka om du kör konditionsträning, alltid kul att jämföra och hålla koll på pulsen! 



Finns säker tusen andra motivationstips men dessa var vad jag kom på just nu! Hoppas du kan använda några av dem om du är i uppförsbacke just nu! 
Lycka till med träningen i höst! 

Har du antagit någon ny utmaning i höst när det gäller din träning? Berätta gärna i kommentars fältet! Alltid kul att se vad andra hittar på för att utmana sig själv! 

4 kommentarer:

  1. Bra tips! Jag har väl inte haft något problem med motivationen heller direkt men har ändå börjat föra träningsdagbok och lägga upp delmål. Sen tycker jag träningen är så kul i sig och man känner sig så fräsch/duktig efteråt att bara det är motivation :)

    http://errikis.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hej Erika! Skickade ett svar på din blogg istället! O visst känner man sig stolt o duktig, det är ju belöningen vi får från hjärnan!

    =)

    //Tess

    SvaraRadera
  3. Här har du en riktigt nerdankad tjockis ;) som tog tag i mitt liv för tre månader sedan. har mest ändrat maten och gått ner 12 kg *klappar mig på axeln*.

    Dom håller på att bygga ett gym 300 m från min lägenhet, planerar att återuppta träningen där.

    Jag tränade mycket gym för 15 år sedan (är 35 nu), tränade en del för ett par år sedan men nu är det riktigt uselt, minst 20 kg övervikt kvar att bli av med och formen är verkligen pinsam :S.

    MEN nu är jag tillbaka på banan och grymt sugen att komma igång att träna igen :)), kommer inte satsa på att bli lika fit som du haha, är trots allt ensamstående tvåbarnsmor :P, men ska tillbaka till en form jag inte behöver skämmas över och få tillbaka euforikänslan efter ett gött träningspass.

    Trevligt att läsa om vad du sysslar med, läser massa just nu för att boosta mig med motivation :)!

    PS sidan säger att min mailadress innehåller ogiltiga teckan :S därav det anonyma ... heter Sofia :)

    SvaraRadera
  4. Hej Sofia
    Va kul att du börjar hitta tillbaka till träningsglädjen! Då gäller det bara att den ska stanna kvar också! Och då håller jag med dig om att läsa bloggar o hälsotidningar e det bästa för att boosta sig med motivation!!

    Kul att du orkade skriva kommentar även om det krånglade så...

    Lycka till o kämpa på! Undrar du över något om kost o träning så hör bara av dig igen!
    //Tess

    SvaraRadera