söndag 1 augusti 2010

Krydda maten!


Idag blir det mkt blandat i bloggen! Startar med ett tips!

Äter man så mkt kyckling som jag gör (Steker kyckling i ugn med krydda på) så tröttnar man lätt på kryddor som finns i butikerna så när det dyker upp någon ny så haffar jag den gärna! Här har du mina favoriter som jag använder mkt av just nu, lite udda blandningar men de är jättegoda!

Chili/lime, teryaki, wasabi/sesame och mango/curry

---------------------------------------------------------------
Ville bara göra dig uppmärksam på hur mkt kcal du får i dig när du dricker dricka! Jag jämförde vanlig coca cola med cola zero som är en light variant av cola.

Ett glas (2,5 dl) cola innehåller 105 kcal och zero 0,8 kcal.... räcker det med ett glas eller brukar du ta fler??? Just det! Kanske dags att börja räkna hur mkt det blir egentligen, och vad får du ut av de kalorierna? Protein?- nej Fett? - nej Kolhydrater? ja... Inte mkt nyttigt.... Ett glas vanlig cola innehåller nästan 30 % av sockret du ska ha i dig på en hel dag! Inte mycket över till de nyttiga kolhydraterna... Sedan innehåller ju lightprodukter andra tillsatsämnen istället för sockret så det är ju upp till dig vad du vill stoppa i dig!

Min summering: Jag föredrar light eftersom jag räknar kalorier ibland och tycker då att det är bättre att få i mig lite "tillsatsämnen" istället för över 300 kalorier som jag kan äta istället. Jag är ganska noga med den vanliga maten vad den innehåller för tillsatsämnen så jag får inte i mig så mkt sådant genom maten och då kan jag ta den smällen genom cola zero istället! :)
Sedan lurar man ju kroppen när man dricker light, den tror ju att den får i sig mer socker än vad den får och då kan ju sötsuget komma senare istället. Men kan man motstå det då, som jag, så rekommenderar jag light just i detta tillfälle.

------------------------------------------------------------
Ni som läst bloggen vet ju att jag älskar leopard mönster :) Nu har jag gjort ett inköp till som jag är såååå nöjd med! Nu väntar jag bara på ett tillfälle så jag ska få inviga dem också!
------------------------------------------------------

Rapport från diet veckan!
Har funkat som det brukar på diet första veckan, lite trött, lite hängig, lite hungrig men nu är den förbi och andra veckan flyter alltid på mkt bättre! Ätardagen igår kändes helt ok, åt grillat och som extra kolhydrater blev det en påse med naturgodis. Allt man unnar sig smakar ju så mycket bättre när man inte unnar sig det jämt utan väntar och verkligen kan njuta av det när man väl äter det! Inte är väl godis gott om det är något man äter varje dag? Men äter man det bara nån gång så smakar det ju riktigt gott! :)

Jag har tränat alla planerade pass denna veckan och det har jag min preworkout från Top Formula att tacka för! Den gav mig energi och ork att ta mig till gymmet även om jag inte alltid kände för det!
Har inte tagit nya mått för det gör jag tidigast efter 2 veckor.
Har ett pass kvar ikväll då det bli bröst o triceps, får se om jag kan sätta PB på dipsen idag igen!
Nu är det dags att ta tag i penseln o måla huset igen! Ha de´!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar