måndag 20 september 2010

Förtydligande ang alkohol o diet..

Fick följande kommentar från F i förra inlägget: 
"Vem har sagt att man inte kan ha kul när man festar nykter?! Det funkar riktigt bra, inställningen är det viktiga! =P 


Och jag håller med F, men vad jag menade med "festligheter" var ju inte bara "alkoholbaserade" festligheter utan också andra sociala sammanhang. När jag läser inlägget igen så förstår jag att det uppfattades som de gånger man festar o alkohol är med i bilden! Själv festar jag nykter när jag går på diet men eftersom jag tycker att det kan vara lite "jobbigt" att vara på krogen nykter pga ..ja alla som är fulla...så låter jag helst bli! Men som F säger: det är inställningen som är det viktiga! Man kan ha minst lika roligt utan alkohol! 


Att man missar festligheter/sociala tillställningar under diet tror jag de flesta som gått på diet har upplevt. Personligen kan jag bli lite sliten av dietandet och orkar då inte alltid vara så social o skippar då hellre att vara kring folk för mitt humör är inte alltid på topp jobbiga dagar. Händer inte så ofta som tur är men en fredagkväll när kroppen är ganska tömd på energi innan ätardagen så kan det vara rätt skönt att vara hemma i lugn o ro! 
Varför utsätter jag mig då för detta? Att vara hängig ibland, hungrig ibland, psykiskt trött ibland, fysikt trött ibland, bli lite osocial, undviker festligheter, inte kunna äta/dricka vad jag vill alla dagar, pressa mig fysiskt,  träna minst 12 h i veckan osv..... Jag har haft denna diskussionen tusen gånger innan och har kommit fram till att alla människor är ju olika, vi värdesätter olika saker här i livet! Jag värdesätter att få må bra i min egen kropp, trivas i min kropp för jag bor i den 24 timmar om dygnet! Därför går jag på diet ibland för att komma ner i en fett% som jag trivs med,känner mig bekväm med, och oftast gör jag ju detta inför sommaren när man inte är så påklädd som vintertid. Dock inte i år, för nu dietar jag inför resan till Afrika i januari, då jag vet att det blir åtskilliga timmar i bikini och jag tror att de flesta håller med mig att det är tusen gånger roligare att bära en bikini/badshorts om man är nöjd med sin fysik!
Sedan vet jag att jag har otroligt höga krav på mig själv när det gäller vad jag är nöjd med både när det gäller arbete o fysik, ska jag vara helt ärlig mot mig själv så blir jag aldrig helt nöjd! Jag har hört att det finns folk som skulle döda för att ha min fysik, men själv är jag inte helt nöjd. Det finns alltid någon muskel som kan bli större, fett % mindre eller vill jag vara starkare och uthålligare, mer symmetrisk bla bla bla.... Men det är ju det som är så skönt med träningen o livet att man har mål, något att sikta mot, något att förbättra! 
Tillbaks till dietandet, det finns ju fördelar o inte bara nackdelar.... oftast har jag inget sötsug under diet, ofta mätt eftersom jag äter mycket men "rätt" mat, magen mår bra, känner mig stark fysiskt, känner mig nyttig, mår bra o bli glad när man ser resultat och inget slår ju känslan av att vara nöjd o trivas med sin kropp! När är man nöjd? Det är ju bara du som kan svar på, alla har vi ju olika krav! 
Är jag kroppsfixerad? Ja, men jag tycker det är viktigt och ser till att ha en bra balans i livet både mentalt o fysiskt, jag älskar mitt liv som det är nu och det är huvudsaken! 


Summa sumarum: Alla är vi olika, alla värdesätter olika saker i livet, när det gäller träningen så tränar några för en bra hälsa, några tränar för att förebygga skador, förebygga sjukdomar, några för att reparera skador, några för att må bra, några för att tävla, några för att ett vältränat yttre är viktigt, varför tränar du? 


Jag vet att ni alla inte håller med mig men detta är min åsikt om diet o träning! Många tycker det är galenskap att dieta och andra tycker precis som mig.  Ge mig gärna kommentarer både om du håller med eller om du tycker mitt tänk är helt f-ckt up!! Det är ju skönt att vi alla är olika! ;)  


Åh, det var skönt att få det sagt! Hoppas jag inte rörde till något nu utan att jag var tydlig! 


Önskar alla läsare en bra start på veckan! 



3 kommentarer:

  1. svar: Åh tack Tess :) dina ord värmer!!! det går dock lite... ja bakåt nu - trist nog. Har tappat motivation :( vilket gör mig väldigt stressad och hopplös! Men så fort jag är frisk så hoppas jag att när jag börjar med träningen så kommer allt tillbaka ^^

    SvaraRadera
  2. Tack för peppning vännen! Det är inte så farligt som det låter. Jag ska köra igång med något kul pass idag.

    Jag håller med dig helt om ditt inlägg. Gud vad man mår bra när man har nått sitt mål o trivs i sin kropp!! Fortsätt som du gör!!!

    Kom o hälsa på snart igen , jag ska försöka komma hem snart!! Saknar dig! Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Tack för stödet Mia! Man har ju hamnat i diskussion ibland med såna som inte förstår min livsstil...

    Va skönt att det inte var så farligt, lät som du var nära botten... :(

    När tid finns kommer jag gärna igen! Saknar dig med! Kram!!!

    SvaraRadera