tisdag 21 september 2010

Hur mkt socker äter du?

Visste du att vi svenskar i snitt äter 1 kg vetemjöl 1 kg socker i veckan!!! Katastrof!! Inte undra på att vi blir "sockerberoende" . Nu är det ju inte många av svenskarna som äter rent socker utan e finns ju gömda i alla våra livsmedel!  Ungefär 85 % av det socker vi får i oss är det dolda sockret i livsmedel och raffinerade kolhydrater i vit pasta o vetemjöl. Detta innebär att 65% av den näring vi får i oss under en dag är "tomma kalorier" som inte ger dig någon bra energi. Vi ska enligt rekommendationer ha i oss ca 5 tsk socker per dag men sanningen ligger mer åt 20 tsk per dag, enbart till frukost! Skrämmande!!! 
Men eftersom du läser min blogg så är du förmodligen lite kostmedveten så förhoppningsvis hittar jag inga puffar eller cornflakes doppade i chocklad på ditt frukostbord! ;) 
Källa Topp hälsa
Ibland kan det vara bra att kolla igenom innehållsförteckningen på våra livsmedel, allt som står "fullkorn o fitness" på är inte alltid så nyttigt! 



3 kommentarer:

  1. Jag äter inget socker - inte medvetet, inte ens "fusksocker" som finns i många light/aspartamprodukter för det triggar hjärnan lika mycket som vanligt socker och det kan vara svårt för en sockerberoende att bli av med suget även på dessa livsmedel. Jag har varit extremt sockerberoende men har som tur är lyckats bli av med det suget vilket är underbart!=)

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Va skönt att sötsuget är borta, e ju för jäklar jobbigt att ha annars!
    Och visst triggar light produkter också igång hjärnan, den går inte att lura...
    Hoppas det flyter på bra med dieten Åsa!
    Kram Tess

    SvaraRadera
  3. Det går superbra Tess! Minus 12 kg nu!=) Jag är såå nöjd, och när jag börjar träna igen så kanske det händer ännu mer!;)

    Kramkram!

    SvaraRadera